Ads 468x60px

sâmbătă, 24 noiembrie 2012

O mare Licitaţiile pentru deszăpezire s-au blocat pe autostrada Cernavodă-Constanţa. De ce nu vrea nimeni un contract 1,6 milioane de euro

Ştirile de ultimă oră, disponibile online. iti ofera ştiri interne si externe in timp real, ştiri politice, ştiri economice, mondene, sociale si din sport. Şoferii care vor dori să circule în această iarnă pe autostrada Cernavodă-Constanţa şi pe centura oraşului Constanţa vor risca să rămână blocaţi în zăpadă. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) nu a reuşit să încheie un contract pentru deszăpezire pe cele două segmente.

La licitaţia organizată nu a fost depusă nici o ofertă, astfel că reprezentanţii CNADNR au trebuit să recurgă la o „procedură de urgenţă” prevăzută de legislaţie, adică încredinţarea directă.
Marin Dima, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Constanţa, a declarat pentru gândul că, după trei încercări de a încredinţa direct acest contract, nici o firmă nu şi-a exprimat interesul de a semna contractul pentru curăţarea de zăpadă a celor două tronsoane.
CNADNR se roagă de drumari să le încredinţeze direct un contract de 1,6 milioane euro
  DRDP Constanţa va face vineri a patra şi cea din urmă încercare de a găsi o firmă pentru a-i încredinţa direct contractul de deszăpezire pentru autostrada Cernavodă-Constanţa şi centura Constanţei, "la pachet". Valoarea estimată a contractului este de 7,4 milioane de lei, fără TVA (1,6 milioane euro), pentru o durată de cinci luni.
„Pentru tronsonul Cernavodă-Constanţa şi centura Constanţa mâine (vineri n.n.) este ultima rundă, a patra, în care încercăm să găsim o firmă. Până acum nu am primit nici o ofertă de la vreo firmă care să fie interesată să deszăpezească tronsonul Cernavodă-Constanţa şi centura oraşului Constanţa. Nici nu vreau să mă gândesc că nu va veni nici o firmă mâine, la ultima rundă”, a declarat pentru gândul Marin Dima, şeful DRDP Constanţa.
În cazul în care vineri nu se va prezenta nicio firmă căreia să i se încredinţeze direct contractul, DRDP Constanţa va fi nevoită să lucreze în regie proprie, adică să folosească propriile utilaje pentru a curăţa de zăpadă, în această iarnă, autostrada spre mare.
Concret, la nivelul DRDP Constanţa este vorba în total despre circa 77 de km pentru care nu au fost încheiate până în prezent contracte pentru curăţarea de zăpadă: Cernavodă-Medgidia, Medgidia-Constanţa şi Ovidiu-Agigea.
  Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a estimat în acest an pentru contractele de deszăpezire un buget total de aproximativ 100 de milioane de euro, cu 40 la sută mai mare decât în sezonul 2011-2012. Aceasta înseamnă că un kilometru de drum deszăpezit, fie el drum naţional sau autostradă, va costa statul român 6.250 de euro, potrivit unui calcul simplu, care ia în considerare faptul că România are aproximativ 16.000 de km de drumuri naţionale şi autostrăzi.
Aproximativ 5% dintre contractele de deszăpezire de la nivel naţional, nesemnate încă
Reprezentanţi ai CNADNR au declarat pentru gândul că aproximativ 95% dintre contractele de deszăpezire de la nivelul întregii reţele de drumuri şi autostrăzi au fost semnate. Valoarea lor, rezultată după licitaţii, nu a fost făcută publică încă.
În afară de autostrada spre litoral, mai sunt şi alte tronsoane de drumuri naţionale pentru care încă nu au fost semnate contractele de deszăpezire.
Lista firmelor care au depus oferte la licitaţiile de deszăpezire.
  De exemplu, nici la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Timişoara contractele pentru deszăpezire nu au fost semnate, ca urmare a contestaţiilor depuse de firmele de construcţii. Mai exact, procedura de atribuire a contractelor pentru deszăpezire a fost blocată de contestaţii depuse de unii constructori la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). De exemplu, firma Confort SA din Timişoara a solicitat anularea procedurii de atribuire pentru loturile 1-6 din cadrul DRDP Timişoara şi obligarea CNADNR la modificarea documentaţiei de atribuire. 
Două pagini de sancţiuni. „Daune interese” de 100.000 de euro/accident plătite de firmele de deszăpezire către CNADNR
Un posibil motiv pentru care drumarii nu sunt interesaţi de deszăpezirea autostrăzii Cernavodă-Constanţa este legat de faptul că în caietele de sarcini sunt prevăzute "sancţiuni pentru neîndeplinirea culpabilă a obligaţiilor".
Documentaţia de atribuire are nu mai puţin de două pagini unde sunt menţionate sancţiunile pe care CNADNR le poate aplica firmei care nu a curăţat de zăpadă autostrada sau drumul naţional.
Astfel, în cazul în care firma nu îşi va respecta obligaţia de a răspândi materiale antiderapante pentru a preveni şi combate poleiul, gheaţa sau zăpada, firma va plăti CNADNR daune de 100.000 de euro pentru fiecare accident de circulaţie, blocare a drumului sau derapare.
"Pentru neexecutarea obligaţiilor asumate, prestatorul are obligaţia de a plăti achizitorului, cu titlu de daune interese, o sumă în cuantum de 100.000 de euro /eveniment, care constă în accidente de circulaţie, blocarea părţii carosabile, coliziune în lanţ sau carambol, derapare, aşa cum sunt definite în « Normativul privind prevenirea şi combaterea înzăpezirii drumurilor publice » plătibili la cursul comunicat de BNR în ziua lucrătoare premergătoare datei facturării acestor daune interese de către achizitor", se arată în documentaţia de atribuire.
De asemenea, în cazul în care firma care a câştigat contractul de deszăpezire nu va asigura “patrularea cu utilaje pentru informarea stării drumurilor sau pentru prevenirea înzăpezirii în timpul ninsorilor liniştite sau al viscolelor slabe” va plăti CNADNR daune de 100.000 de euro per eveniment.
Firmele de deszăpezire se roagă la divinitate pentru o iarnă uşoară. “Ferească sfântul şi Dumnezeu”
Vasile Florea, administrator Florconstruct SRL, firmă care are un contract pentru deszăpezirea drumurilor din zona Câmpulung Moldovenesc, spune că utilajele şi oamenii lui sunt „pe poziţii”, adăugând că speră la o iarnă uşoară, care să nu le facă probleme la curăţarea de zăpadă a drumurilor.
Firma sa a obţinut prin negociere un contract cu CNADNR în valoare de 1,98 milioane lei, pe două luni, cu “posibilitate de prelungire”.
“În proporţie de 90% utilajele şi oamenii noştri sunt pe poziţii. Circa 60% din cantitatea de sare a fost adusă. Este o zonă foarte dificilă, Tihuţa, Câmpulung, Vatra Dornei. Sper să nu avem probleme. Dacă fereşte sfântul şi Dumnezeu sper să nu avem o cantitate mare de zăpadă şi vântul să nu ne facă mari probleme în aceste zone dificile”, a declarat pentru gândul Vasile Florea.
La sfârşitul lunii octombrie, ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, îl asigura pe premierul Victor Ponta, în cadrul unei videoconferinţe cu prefecţii, că "noi cu pregătirea pentru iarnă suntem în grafic".
El a arătat atunci că numărul de utilaje de deszăpezire "prevăzute" a crescut de la 2.360 anul trecut, la 2.996 în acest an.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu